Navigamus 2015 - aktualizováno 26.5.2015 - celý přístav

Termín: 4. 6. - 7. 6. 2015

Seznam potřebných věcí:

Hygiena: – mýdlo, ručník, zubní pasta, kartáček, toaletní papír, opalovací krém, sluneční brýle

oblečení na vodu ( včetně bot), plavky, oblečení na sportovní aktivity, kompletní junácký kroj a krátké kalhoty ke kroji, modrobílé pruhované tričko, karimatka, spací pytel, teplé oblečení na noc,

ostatní oděv a prádlo jako na 4-denní výpravu.

pádlo, plovací vesta, - bude přístavní

příbor a lžíce, láhev na vodu (PET), hrníček, KPZ, baterka, svíčky, zápalky, kapesní nůž, 3 metry provazu (vázačka), malý batůžek, zápisník, psací potřeby, 2 tenisové míčky, kapesné,

Spát budeme v přístavních stanech.

Jídlo a pití na celý čtvrtek.

Odjezd od klubovny cca v 12:00 příjezd v neděli cca 15:00 ke klubovně.

Schůzka 28.5.2015 v 18:00 hod., budu vybírat doplatek na jízdné 150,-Kč

  - nyní nabízejí trička v Hypermarketu

Vedoucí akce:

Petr Bednář

e-mail: petr.bednar@skaut.cz

mobil: 605 870 840

Více info na: navigamus 2015.cz

 

Obecná pravidla her – Navigamus 2015

Obecný princip:

Na Navigamu 2015 se proti sobě postaví ve čtyřech bitvách loďstva Spojeného království a Koalice. Do každé bitvy loďstva nasazují určitý počet lodí. Podle toho, jak bitva dopadne, se procentuálně vypočítávají ztráty na každé straně. Vyhrává to loďstvo, které po odehrání bitev bude mít nejmenší ztráty a tím i největší konečné loďstvo.

Podrobně:

Spojené království je tvořeno třemi národy, a to Angličany, Skoty a Iry. Koalici tvoří národ Španělů, Dánů a Francouzů. Obě loďstva se celkem čtyřikrát utkají v bitvách, a to:

Na každou bitvu si s sebou účastníci berou modrobílé pruhované tričko a buff. Další pomůcky a vybavení je popsáno u jednotlivých bitev.

Každé loďstvo má určitý počet lodí a tato cifra určuje aktuální skóre. Lodě lze získat jedním z následujících způsobů:

Lodě je možné ztrácet pouze v bitvách, a to takto:

Aktuální stav lodí bude k nahlédnutí na výsledkové tabuli.

 

 

Poznámka: Během celého Navigamu hrajeme fair-play! Jsme přece skauti J

 

 

BITVA U MYSU SVATÉHO VINCENTA

Hra se skládá ze dvou samostatných částí. V první části děti stavějí z kartonových čtverců můstky spojující dvě lodě na bojišti. Ve druhé fázi se hráči přes můstky přesouvají mezi palubami a hrají liščí ocásky. O vítězi rozhoduje počet postavených můstků a počet vítězství v jednotlivých kláních liščích ocásků.

 

První fáze hry spočívá ve stavění můstků, odehrává se na vodě (3) i na souši (2). Na vodě jsou na hladině rozházeny šišky. Na souši je rozmístěno celkem dvanáct bojišť a šest výměníků. Bojiště se skládají ze dvou lodí, mezi kterými je volný prostor (moře). Ke dvěma bojištím je přidělen jeden výměník. Jednotlivá bojiště jsou rozdělená podle národů a podle věkových skupin:

Hráči budou na pramicích a vyjíždějí na vodu. Na hladině jsou rozházeny šišky. Povinností každé lodi je posbírat pět šišek a přivézt je zpět na břeh – je zakázáno brát více než pět šišek. Jeden z členů posádky přebírá šišky a utíká s nimi ke svému přidělenému výměníku. Zde šišky vymění za jednu kartonovou dlaždici, s níž utíká ke svému bojišti. Dlaždice má na jedné straně bílou značku pro Království a na druhé straně zelenou značku pro Koalici. Hráč položí dlaždici na volný prostor mezi loďmi na svém bojišti svou barvou nahoru – takto je patrné, čí je vznikající můstek. Následně se hráč vrací zpět ke své pramici a celá posádka vyjíždí pro další šišky na vodu. Aby byl můstek kompletně postaven, musejí hráči mezi lodě položit celkem devět dlaždic (uspořádání 3 x 3). První fáze končí ve chvíli, kdy jsou spotřebovány dlaždice na všech výměnících.

Druhá fáze probíhá celá na souši na příslušných bojištích. Hráči přesunou svůj buff na rameno a za něj si zastrčí liščí ocásek, který obdrželi od svých vedoucích. Následuje hra na liščí ocásky. Národy na jednom bojišti se rozdělí na čtvrtiny, které spolu postupně sehrají několik bitev s liščími ocásky. Nejprve hraje první čtvrtina jednoho národa s první čtvrtinou národa druhého, v dalším kole druhá s druhou atd. Celou hru kontroluje PTP u bojiště. Po zahájení boje se účastníci přesouvají mezi dvěma loděmi na svém bojišti pouze přes postavené můstky – mohou využít můstku svých i soupeřových. Hráči se snaží protivníkům vytrhnout liščí ocásek zastrčený za buffem, a pokud se jim to povede, poražený hráč ihned opouští bojiště. Jakmile jsou všichni hráči z jednoho národa poraženi, vítěznému mužstvu se zapisuje bod za vítězství a hraje se další kolo s druhou polovinou hráčů. Počet kol určuje na bojišti přidělený PTP.

Po ukončení hry se vypočítá poměrově, jak si družstva vedla v jednotlivých fázích boje, a na základě toho se určí vítěz a poražený a počty potopených lodí.

  1. Vybavení a příprava před hrou

V první fázi hry se v každém národu připraví 20 lodí, které budou vyplouvat a vodu a lovit šišky. Hráči musejí být vybaveni pádly a vestami.

V druhé fázi hry hráči musejí mít liščí ocásky, které obdrží od PTP na svém bojišti.

 

 

BITVA U ABUKÍRU

Hra se skládá ze dvou samostatných částí. V první části se děti snaží zavděčit egyptskému vládci, který ví, kde se ukrývá francouzská flotila. Které loďstvo se mu předvede nejlépe, to od něj získá výhodu v následující bitvě. V druhé fázi probíhá samotná bitva, kdy se lodě střetávají na vodě a hrají proti sobě kámen-nůžky-papír. Výherce získává život protivníka, poražený může využít výhody od faraona v podobě zlatého Petra, má-li jej na palubě, a může stříhat znovu. O vítězi rozhoduje počet vybojovaných životů v bitvě.

 

  1. Pravidla hry:

První fáze hry spočívá v předávání darů egyptskému vládci, odehrává se na nástupišti (N). Všechny posádky si přinesou své dary a připraví si svá vystoupení, před samotným předáváním a předváděním bude 60 minut prostor, aby si všechny posádky mohly svá vystoupení ještě jednou vyzkoušet, secvičit nebo doladit. Poté se všichni odeberou na nástupiště a po národech se postaví za svým komodorem. Vzniknou tak dvě řady – loďstvo Království na jedné straně nástupiště a loďstvo Koalice na druhé. Linie jednoho z loďstev se začne přesouvat před egyptského vládce na podiu a bude mu postupně předávat své dary a ukazovat svá vystoupení. Poté obejde v kruhu celé nástupiště a vrátí se na své původní místo. Totéž udělá poté i linie druhého loďstva, pouze z opačné strany. Po zhlédnutí všech darů a vystoupení se egyptský vládce poradí se svými rádci a zvolí vítězné loďstvo, na jehož stranu se postaví v následujícím boji. Tato výhoda spočívá v tom, že faraon mezi loďstva poměrově (podle toho, jak se mu líbily dary a představení) rozdělí celkem 21 Zlatých Petrů (zlatá kartička)

Druhá fáze hry probíhá na vodě (3), kde budou bojiště oddělená bójemi. Ke každému bojišti je na pláži přiřazeno jedno stanoviště. Jednotlivá bojiště jsou opět rozdělena podle národů, které se zde utkají:

Na svém stanovišti obdrží každá posádka jeden svůj život (bílý pro Koalici, zelený pro Království) a některá také Zlatého Petra. Následně vyplouvají na své bojiště. Po zahájení hry signálem se střetávají vždy dvě lodě na vodě a hrají spolu hru kámen-nůžky-papír. Hrají proti sobě vždy dva nejmladší členové posádek, jednohlasně říkají: „Kámen-nůžky-papír-teď!“, přičemž na „Teď!“ ukážou své zvolené znamení. Platí, že kámen tupí nůžky, nůžky stříhají papír a papír balí kámen, jiná znamení nejsou povolena. V případě shody se hraje další kolo. Kdo vyjde ze souboje poražen, odevzdává výherci svůj život a vrací se zpět na své stanoviště pro život nový. Posádka, která klání vyhrála, může pokračovat dále v boji s dalšími nepřátelskými loďmi, dokud také neprohraje – poté se i on musí vrátit na břeh pro nový život. Ukořistěné životy zůstávají posádce, i když prohraje, není možno používat ukořistěné životy jako vlastní.

Výhoda kartičky Zlatého Petra spočívá v možnosti opětovného boje. Pokud má poražená posádka u sebe zlatou kartičku, může se jí prokázat nepříteli a vynutit si tak ještě jedno kolo hry. Platí zde stejná pravidla, jaká jsou popsána výše. Pokud posádka v druhém kole vyhraje, obdrží život poraženého nepřítele a může pokračovat dále v boji a využívat znovu výhody Zlatého Petra. Pokud ale znovu prohraje, další kolo se již nekoná – odevzdává svůj život výherci a jede si na stanoviště pro nový. Na stanovišti také musí odevzdat zlatou kartu, která bude předána jiné posádce daného národu. Zlatí Petři tedy kolují pouze mezi jednotlivými posádkami v daném národě – mezi loďstvy a národy se nepřesouvají. Setkají-li se dvě posádky, které mají obě Zlatého Petra, mohou proběhnout maximálně tři souboje (první standardní a dva vynucené zlatou kartou), o konečném vítězi rozhoduje výsledek posledního kola.

Žádná loď nesmí odmítnout souboj. Během bitvy zvednou praví háčci pádla nad hlavu („k pozdravu“), aby tak bylo jasné, které lodě bojují a které ne. Po vyhraném souboji háček na lodi hlasitě napočítá do desíti, teprve pak se může loď znovu zapojit od boje. Zároveň během celého souboje mezi dvěma loďmi ani v přestávce po boji nesmí být bojující lodě vyzvány k boji další lodí. Ve chvíli, kdy zazní stanovený signál ukončující hru, dobojují se aktuálně probíhané boje a lodě se vrací na břeh ke svému stanovišti, kde odevzdávají Zlaté Petry a všechny ukořistěné nepřátelské životy.

O konečném vítězi následně rozhodne celkový počet ukořistěných cizích životů.

  1. Vybavení a příprava

V první fázi hry si každý národ připraví své dary a představení pro egyptského vládce, před samotnou hrou budou mít ještě prostor 60 min pro závěrečné secvičení nebo doladění. Během rozhodování egyptského panovníka, na čí stranu se přikloní, budou hráči mít 60 min na přípravu lodí, pádel a vest na druhou fázi hry.

V druhé fázi mají všichni připravené lodě, pádla a vesty. Hry se budou účastnit pouze pramice, jejich počet omezen není, protože aktuálně proti sobě budou vždy bojovat jeden a jeden protivník, takže počet lodí neovlivní konečné skóre.

 

 

BITVA O KODAŇ

Hra je připravena ve dvou typech, oba představují klasické obchodní cargo. První typ probíhá na souši, kdy hráči běhají mezi přístavy, které jsou zde rozmístěny, a obchodují s různými druhy zboží, které se snaží co nejlevněji nakoupit a co nejdráž prodat. Cestou se je snaží chytat piráti, kteří chyceného hráče mohou zdržet, obrat o peníze nebo o zboží, které hráč nese. Druhý typ hry probíhá na vodě na plachetnicích. Přístavy jsou rozmístěny různě na pobřeží a hráči se snaží obchodovat s nimi stejným způsobem. Vyhrává to loďstvo, kterému se podaří vydělat nejvíce peněz.

Dobře zvažte, chcete-li obchodovat jako plachetnice nebo jako jednotlivec na souši! Později už Váš výběr nelze změnit!

 

  1. Pravidla hry:
    1. Typ I. – suchozemský

Na počátku hry se všichni hráči shromáždí na nástupišti. Od svých vedoucích dostanou hrací kartu, kde vypíšou své jméno a příjmení (a popř. přezdívku), věk a národ.

Peníze a zboží: peníze jsou ve hře pouze imaginární. Stav konta hráče je na jeho hrací kartě a průběžně se mění s tím, jak hráč obchoduje. Na začátek dostávají všichni hráči 15 liber, postupným nakupováním a prodáváním zboží se pak snaží nashromáždit co největší kapitál. Všechny změny (zisk prodejem, výdaj nákupem nebo ztráta chycením piráta) se značí do karty. Oproti penězům je zboží představováno skutečnými předměty.Hráči mohou obchodovat s pěti druhy surovin, a to s cedrovým dřevem, zlatem, hedvábím, kořením a železem. Hráči mohou nakoupit a u sebe mít najednou maximálně jednu komoditu.

Přístavy: zboží se nakupuje a prodává v přístavech. Těch je po celém areálu kempu rozmístěno celkem dvanáct, jsou označeny názvem a číslem. Každý přístav funguje podle ceníku, který je v přístavu vyvěšen a označuje, za kolik liber se zde dané zboží prodává a vykupuje. Hráč přichází k přístavu, kde levně nakoupí určitý typ zboží. Částka za zboží se vyškrtne z jeho hrací karty a jsou mu předány zakoupené komodity v potřebném množství. Následně hráč běží k jinému přístavu, kde zboží draho prodá, tzn., že odevzdá nakoupené komodity a obsluha do jeho karty dopíše částku, kterou prodejem získal. Během hry se bude stávat, že na základě pohybu zboží mezi přístavy budou obchodníci v přístavech na určitou dobu zastavovat obchod s jednou z komodit. Pokud se hráč zastaví v přístavu, kde momentálně nebude moct své zboží prodat, musí vyhledat jiný přístav. Hráči společného loďstva si mohou navzájem předávat informace o cenách v přístavech.

Piráti: během hry mohou hráče chytit piráti. Pirát se chycenému hráči prokáže „pirátskou legitimací“ a provede změny, které mu přísluší. Existují piráti, kteří hráči odnímají peníze nebo komodity, nebo takoví, kteří jej pouze zdrží v obchodování. Piráti budou rozpoznatelní tak, že budou mít buff přes čelo. Piráti nemohou hráče chytat v přístavech a v okruhu 3 m od přístavů.

Institucebanky: pokud hráč vydělal již dostatek zlata a má obavy, aby mu je nevzali piráti, může své zlato zanést do banky. Každý národ má svou banku a představuje ji komodor daného národa. Hráč jej může vyhledat a předat mu svou kartu. Komodor odepíše požadovanou částku a zaznamená ji do svého archu – takto jsou peníze uloženy v bance a již nemohou být ukradeny. Je-li hráč v bance nebo v okruhu 3 m od ní, rovněž nemůže být chycen pirátem.

Hra je ukončena smluveným signálem, všichni hráči v tu chvíli dokončí právě probíhající transakce a vyhledají svého komodora, kterému předají svou kartu. Neprodané komodity si nechávají, nebudou již dále počítány do konečného vyhodnocení. O konečném vítězi rozhoduje celkové množství vydělaných peněz, které mají hráči na svých kartách a které uložili do svých bank.

  1. Typ I. – plachetnicový

Plachetnicový obchodování probíhá mezi třemi přístavy umístěnými na pobřeží Seče a jeho princip je stejný jako u prvního typu, tedy levně nakoupit a draze prodat a vydělat tak co nejvíce peněz.

Každý na plachetnici má svou kartu, na níž je vypsané jeho jméno a příjmení (popř. i přezdívka), věk a národ. Do začátku dostává každý 15 liber, za které v přístavech nakupují a prodávají stejné komodity. Při nákupu obdrží zboží a do jejich karty se provede příslušná změna, při prodeji zboží odevzdávají a do karty je jim zaznamenána vydělaná částka.

Oproti suchozemské variantě hry se v tomto případě nemění ceníky přístavů, plachetnice nejsou chytány piráty a neexistuje zde institut banky.

Po ukončení hry smluveným signálem se plachetnice vrací na břeh a svým komodorům předávají své karty, neprodané zboží se ani zde nezapočítává do konečného hodnocení. O konečném vítězi rozhoduje celkové množství vydělaných peněz, které mají plachetnice na svých kartách.

 

  1. Vybavení a příprava

Vybranou variantu hry musejí hráči oznámit programovému týmu ráno před nástupem.

V suchozemské variantě hry musejí mít hráči připravené a řádně vyplněné své karty se všemi údaji, které dostanou od svých vedoucích – těm karty předají den předem komodoři.

V plachetnicové variantě musejí mít hráči připravené a nastrojené plachetnice, musejí mít vesty. Samozřejmostí je řádně vyplněná karta plachetnice se všemi údaji.

 

 

 

 

BITVA U TRAFALGARU

Jedná se o závěrečnou námořní bitvu mezi oběma loďstvy. Všechny posádky si nejprve dostanou návod a materiál a postaví si katapulty, kterými poté budou odstřelovat lodě druhé flotily. Jako munice poslouží tenisové míčky, které si účastníci přinesli. Loď, která dostane určitý počet zásahů, bude potopena.

Loďstvo, které potopí více lodí soupeře, vítězí.

 

  1. Pravidla hry:

Na počátku hry se všichni shromáždí na nástupišti a každému národu bude předán materiál pro výrobu deseti katapultů a návody pro jeho výrobu, které mezi sebe hráči rozdělí (cca 10 hráčů na jeden katapult). Podle návodu si pak posádka katapult vyrobí a přesune se s ním na pláž k vyznačené linii. Zde budou mít čas, aby si nazkoušeli střelbu z katapultů a jeho ovládání. Katapult ovládají vždy tři lidé – dva jej drží a zaměřují, třetí pálí. Poté začíná vlastní bitva.

Na vodě jsou v linii rozmístěny lodě. V linii se vždy střídá loď království a loď koalice, rozlišeny jsou barevným označením na přídi.

Deset lidí si střídá role u jednoho katapultu. Každý hráč má k dispozici dva tenisové míčky, které představují jeho munici. Hráč vypálí své dva míčky, snaží se vždy zasáhnout soupeřovu loď, což se mu může, ale nemusí povést. Jakmile vystřelí druhý míček, překračuje linii a jde do vody pro jakékoliv dva tenisové míčky. Následně se vrací ke svému katapultu a potom, co se všichni hráči vystřídají u palebné pozice, hráč střílí své dva míčky znovu. 

Katapulty musejí být vyrobeny přesně podle zadaných návodů, není povoleno je nijak vylepšovat. Hráči si u katapultů průběžně vyměňují role – každý si musí vystřelit. Během střelby nesmí katapult překročit vyznačenou linii – za ni může pouze hráč, který si utíká do vody pro míčky. Může se stát, že se hráči omylem podaří zasáhnout svou loď místo soupeřovy. Takovýto zásah je samozřejmě platný. Ve chvíli, kdy loď v linii dostane určitý počet zásahů, je potopena.

Hra končí smluveným signálem nebo ve chvíli, kdy se jednomu z loďstev podaří potopit všechny soupeřovy lodě. Poměrově se poté vypočítá, kolik lodí se odebere každému družstvu.

  1. Vybavení a příprava

Každý národ do bitvy poskytne pět pramic.

Každý hráč musí přijít na nástupiště vybaven dvěma tenisovými míčky a vestou.

 

Novinka 26.5.2015 - lodní knížka

http://navigamus.cz/lodni-knizka